• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Bmx Abc – Grunderna i Bmxcyklar

oktober 21, 2015

Bmx Abc – Grunderna i Bmxcyklar

Sporten Bicycle Motocross, eller BMX som den är mer känd som kommer från USA och såg dagens ljus i början av 1970-talet. Det var tänkt som en instegsbräda för unga att så småningom komma in i Motocross, men blev snabbt en helt egen sport och rörelse. Banden till mx:en finns dock i högsta grad kvar. Många är de världsstjärnor som kommit från bmx till crossen.

Sporten exploderade i England i början av åttiotalet när ett flertal märken började producera kompletta cyklar. Vilket gjorde cyklarna mer lättillgängliga för en större massa.

BMX-cykeln är fortfarande, och kanske än mer idag, en fantastisk förstacykel för unga cyklister. Detta främst tack vare den kompakta storleken och dess relativa enkelhet.

Vad är då en BMX?

En Komplett Bmx cykelBmx:en är en fantastiskt cykel att starta med för barn. Detta tack vare dess lilla storlek och relativa enkelhet.

En bmxcykel är vanligtvis baserad på 20-tums hjul, det finns dock andra storlekar men de är relativt ovanliga. Den bygger på en stel ram och gaffel, ett styre med en hög rise samt singlespeed växel (endast 1 växel). Dess enkla konstruktion gör dem väldigt robusta och tåliga, samtidigt som de därmed också blir enkla att underhålla och förstå.

Själva sporten har två olika discipliner – Racing och Freestyle (friåkning). Det var inom racingen som allt en gång började medan friåkningsdisciplinen har utvecklats med tiden eftersom att nya cyklister kom till. Detta då åkarna började fokusera på trick och åkteknik istället för att tävla mot andra på banan.

Även om de olika stilarna är just väldigt olika så har de ändock väldigt mycket gemensamt. Speciellt hur kul det är att vara bmxcyklist!

Bmx Ramarna

BmxramBmx-cyklar designade för att användas till tävling och racing tenderar att ha ramar tillverkade i aluminium. Anledningen är som sådan att eftersom metallen är lättare så kan tillverkarna använda tjockare rör vilket i sin tur leder till större (kraftigare) svetsfogar. Detta leder då till en mer stabil ram, vilket är idealt för just racing. Ramarna har också en längre hjulbas och en långt men lågt överrör som ger en mer stabil cykel vid högre hastigheter.

”Freestyle” cyklarna har kommit en bra bit på vägen sedan den tidigare användningen av modifierade tävlingsramar. Rammaterialet framför alla andra är någon typ av stål. Tyngre & billigare ramar är oftast byggda i ”High Tensile” (Höghållfasthetsstål på Svenska) stål och dessa är ofta ramar för budgetmodeller. Medan mellanskiktet och uppåt använder sig av 4130 ”Chromoly” (krom-molybdenstål på svenska) rör. Ibland förekommer också en blandning mellan de två. Chromoly stålet är den lite lättare av de två men den är framför allt starkare. I korthet kan man säga att ju mer pengar du lägger på en ram desto lättare kommer den att vara.

Båda olika sorters ramar har horisontella dropouts som är perfekta till att kunna hålla en bra kedjespänning, vilket är ett måste på en singlespeedcykel. Andra speciella detaljer är integrerade styrlager, kedjespännare och sadelklämmor.

Låg ram, singlespeed, horisontella dropouts – måste var en BMX

Bmx Gafflar

BmxgaffelEn BMX har alltid en stel gaffel. Tester har gjorts med fjädrande men det är inget som har slagit genom. Anledningen är att det dels inte behövs och att det ändrar karaktären på cykeln.

Highend cyklar kan ha en gaffel i någon sorts karbon material men den stora majoriteten har gafflar tillverkade i stål. Gärna 4130 chromoly, detta då dess tålighet gentemot vikt förhållande är överlägset. På de billigare och mer basic modellerna är det vanligare med ett high tensile material.

Bmx Bromsar

U-Broms till BmxÄven om Bmxcyklar säljs med två bromsar, en fram och en bak, så tar många bort frambromsen. Detta gäller speciellt på racingbmxer då målet är att vara så snabb och lätt som möjligt och eftersom en bana inte innehåller några branta sektioner där man snabbt behöver ta ner farten så plockas den bort. Bakbromsen är ofta av V-modell eftersom dess bromsverkan är väldigt bra och att den är lätt.

Inom friåkningen är ibland både fram- och bakbroms, speciellt för flatland åkning, att föredra men för sådana som åker till exempel dirt är ofta frambromsen bara i vägen. Bromsmodellen som används är oftast av U-formatet.

De speciella freestyle bmx:erna har ofta en gyro monterad. Det är en kombination av lager och koppar som sitter under styrstammen och gör så att man kan snurra styret 360 grader utan att bromskabeln trasslar sig.

Använder du din bmx i trafik så rekommenderar vi att du behåller båda bromsarna på din cykel. För både din som medtrafikanters säkerhet.

Bmx Hjul och Däck

BmxhjulBMX-hjul är bland de enklare hjulen som du hittar i cykelvärlden. Därmed inte sagt att de är dåliga. De flesta bygger på en dubbelbottnad fälg i aluminium med 36 st ekerhål och ett nav med kapslade lager och stålaxel. Vilket resulterar i ett väldigt starkt hjul.

När det kommer till däcken finns en uppsjö att välja mellan. Men beroende på vilken sorts åkning som ska köras så är det svårt att ge specifika råd. Är underlager av hårdare karaktär så är ett lågt mönster nästan åt slickshållet att föredra. Om det istället är lösare behöv ibland lite större mönster som kan greppa tag i det lösa materialet. Många gånger används också ett bredare framdäck för bättre och större greppyta medan det bak är mindre för snabbare accelerationer.

Är du osäker – välj ett däck som passar till båda, dvs med lagom mycket mönster.

Ser du pegs på en Bmx – Då vet du att den används till cool street- och parkåkning

Bmx Drivlinan

Bmxens Drivlina - Vevparti, Drev, Kedja och FrihjulEn bmxcykels drivlina är de olika delar som gör att man kan driva den framåt. Vevpartiet med vevarna, ett drev, kedjan och frihjulet (bakdrevet).

Til Bmx finns det tre olika sorters vevpartier. En, Två och Tre-delade. Där den 1-delade är den mest enkla och sällan förekommande numera. Den består av en sammanhängande del där allt sitter ihop. Den 2-delade veven är den modell som ofta sitter på mountainbikecyklar där vevaxeln sitter fast på drivsidans vevarm.

Till sist har vi så den ”bästa” och mest förekommande – den 3 delade. Anledningen är dess styrka och tålighet. När det kommer till vevlagret så är det en utav de mest utsatta delarna på en bmx så det behöver en del kärlek. Det är också den del som nog behöver bytas mest frekvent. Som tur är är det dock också en relativt billig del. Det finns dock olika modeller att välja mellan så se till att ha koll när du beställer ett nytt.

De flesta bmxerna kommer idag med ”micro drive”. Vilket innebär en utväxlingmed ett litet drev framtill och ett ännu mindre där bak (kallas även driver). Detta är bland annat av rent estetiska skäl men också för att ge mer utrymme, mindre delar innebär och mindre att slå i.

Bmx Styre och Stem

Bmx Styre och StyrstamTwo-piece (två delar som svetsats samman) stålstyren är den vanligaste modellen bland bmxstyren. Återigen så kommer de billigare modellerna ofta i det billigare stålet Hi-Ten medan de andra oftare är tillverkade utav chromoly stål.

Olika styren passar olika personer och det som skiljer dem emellan är ofta höjden och bredden. Det finns även olika böjningar (Sweep & Bend) men det är inget du behöver tänka på ännu. Standard styrhöjd ligger på ungefär 8 tum och bredden runt 27 tum men det varierar dock väldigt men dessa siffror är ungefärliga.

Styrstammarna (stem) är ofta korta kraftiga runt 50mm. Tillverkade i cnc-fräst aluminium där styret monteras på framsida, så kallad ”front-loading” och skruvas fast med fyra bultar.

Hur mycket ska man betala för en Bmxcykel?

Det är en svår fråga att svara på, speciellt utan att veta vad man exakt ska använda den till.

Generellt är det så att det många gånger är lite billigare på nätet. Därmed inte sagt att man inte ska försöka stötta sin lokala cykelbutik, men tyvärr så kan utbudet där många gånger vara obefintligt. Därför är online ett nästintill oslagbart alternativ.

Räkna med runt 2000-3000 kr för en ok budgetbmx. Vill du komma upp i mellanskiktet så får man lägga 3500 – 5000 kr. Ligger man i det högre intervallet där så får man en bra bmx, inget snack om den saken. Går du över 5000 kr så kommer du att få en riktigt bra bmx i toppskiktet eller strax därunder. De allra dyraste cyklarna ligger runt 10000 kr men då är det också ”top of the line” modeller.

Hoppas du nu har en bättre koll på och förståelse för Bmxcykeln och dess underbara värld..

Relaterade Artiklar

Bmx i historien och idag

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}